Tuesday, July 5, 2011

Duhai lelaki..Kalau Kau Sayangkan Wanita Itu

Duhai lelaki andai kau sayangkan wanita itu janganlah kau berdua-duaan dengannya sehingga mendatangkan fitnah. Janganlah kau menambah koleksi dosa yg ada dgn melakukan maksiat..
Firman Allah S.W.T..
"Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."surah al-israk ayat : 32



 Duhai lelaki jika benar kau sayangkan wanita itu,nikahilah dia supaya dia halal utk kau sentuh,halal utk kau sayangi,halal utk kau cintai dan halal jika kamu saling merindui..

Berkahwin atau mendirikan rumah tangga merupakan salah satu daripada sunnah Rasulullah SAW. Manakala sunnah itu sendiri merupakan satu amalan yang dijanjikan balasan pahala terhadap orang yang melakukannya.

Sabda Baginda yang bermaksud: "Perkahwinan itu sunnahku. Sesiapa yang menolak sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku." (Riwayat Bukhari)



Duhai insan yg bergelar lelaki andai kau sayangkan wanita itu janganlah kau menyakiti dan menzaliminya..bukankah wanita itu dijadikan dpd tulang rusukmu dekat dgn hati utk disayangi dan dekat dgn lengan utk dilindungi..jadi mengapa perlu kau menganiayai wanita?
HR al-Bukhari Kitab an-Nikah no 5186 :
“Berbuat baiklah kepada wanita, kerana sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk, dan sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas.Maka sikapilah para wanita dengan baik.”



Duhai lelaki jika benar kau sayangkan wanita itu,layanilah dia dgn penuh kemesraan setelah dia halal menjadi suri hidupmu..kerana wanita adalah insan yg dijadikan dgn sifat2 kelembutan..jika dia melakukan kesilapan kau bimbinglah dia ke jln yg benar dan jangan pula kau tinggalkannya..berilah mereka kasih sayang yg sepenuhnya..





Duhai lelaki setelah kau bergelar suami dan bapa,jadilah seorang ketua keluarga yg bertanggungjawab dan adil kepada setiap ahli keluargamu..kerana setiap pemimpin akan ditanya Allah kelak,adakah kau menjalankan tanggungjawabmu dgn sempurna?adakah kau adil? maka wajiblah kau menjadi ketua keluarga yg bertanggungjawab mendidik isteri dan anak2mu..binalah sebuah keluarga sakinah dan mawaddah yg diredhai-Nya..insyaAllah



No comments:

Post a Comment